دُر در صدف

زیبایی هایت را در پوششی از صدف پنهان کردن نشانه حفظ امانت خدادادی است

دُر در صدف

زیبایی هایت را در پوششی از صدف پنهان کردن نشانه حفظ امانت خدادادی است

کاهش بد حجابی

خانم داوودی سخن میگه تا ... 

جای دیگه هم میگه  

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزیر کشور گفت: با وجود فضای سیاسی ایجاد شده در کشور و مسائل رخ داده بعد از انتخابات سال گذشته، رعایت حجاب و عفاف در جامعه به میزان 9 درصد افزایش یافته است.
به گزارش مهر، علیرضا افشار شامگاه دوشنبه در نشست بررسی تحولات اجتماعی با رویکرد عفاف و حجاب در دانشگاه تهران با بیان اینکه یک درصد جامعه را افراد خیلی بدحجاب تشکیل می دهند افزود: در یکسال گذشته در تعداد افراد بدحجاب و کمی بدحجاب کاهش داشته ایم، در میزان افراد بسیار بدحجاب کشور کاهش نداشته ایم ولی تغییر رفتار در این گروه رخ داده است.

وی اظهار داشت: برخی معتقدند به جای کار فرهنگی باید فرهنگ انقلابی و اسلامی را ترویج دهیم که به خودی خود آسیبهای ناشی از بدحجابی را کاهش می دهد.

عفاف و حجاب مستقل از تحولات پدیده‌‌های اجتماعی نیست

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزیر کشور با بیان اینکه نمی‌توان حجاب و عفاف را به عنوان پدیده‌ای مستقل از تحولات موثر در پدیده‌‌های اجتماعی بررسی کرد، افزود: آسیب‌های خانواده، طلاق، اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی در مقوله مفاسد اجتماعی و موضوع عفاف و حجاب تاثیرگذارند.

فضای بدحجابی فعلی جامعه ناشی از عملکرد مسئولان بعد از پایان جنگ بوده است

وی با اشاره به تشکیل ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی در وزارت کشور ادامه داد: بیشترین عامل تاثیرگذار در فضای کنونی جامعه دوران بعد از آتش بس جنگ ایران و عراق است که ادبیات خاصی در جامعه حاکم شد.

وی اظهار داشت: افرادی که فرآیند تحولات اجتماعی و سیاسی کشور را رصد می‌کنند معتقدند که فضای بدحجابی فعلی جامعه ناشی از عملکرد مسئولان بعد از پایان جنگ بوده است.

افشار با بیان اینکه فرآیند فرهنگ‌سازی و اجرای برنامه های فرهنگی بی‌بازده است، گفت: باید برای یک نسل و دو نسل کار کنیم تا ظهور آن را در جامعه به صورت پایدار و نهادینه ببینیم و اگر بخواهیم هنجاری از جامعه زدوده شود نیاز به تلاش مستمر و فراگیر دارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون اقدامات موردی مناسب در حوزه عفاف و حجاب مثلاً‌در مدارس غیرانتفاعی که شرایط خوبی دارند انجام می‌شود ولی در مقایسه با 133 هزار مدرسه سراسر کشور فراگیر نیست.

معاون وزیر کشور تاکید کرد: بعد از آتش‌بس این حقیقت را شاهد بودیم که به دلیل نگرانی‌های بخش اقتصادی و فشار بازسازی جنگ، فضای تکنوکراتیک بر اداره کشور حاکم شد. اگرچه رویکرد دولت وقت سازندگی بود ولی می‌توانستند همین سازندگی را با رویکرد ارزشی تعقیب کنند ولی چنین اتفاقی نیافتاد.

افشار با بیان اینکه در زمان جنگ در همه حوزه‌های تخصصی نیرو در جبهه‌ها وجود داشت،‌ افزود: ولی بعد از جنگ از این نیروها استفاده نشد و فضای بسیجی بر ادارات دولتی حاکم نبود که موجب به حاشیه راندن جریان ارزشی و بسیجی در کشور شد.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزیر کشور ادامه داد: در دوره توسعه سیاسی نیز انزوای جریان ارزشی ادامه پیدا کرد و حتی به سمت ارزش‌ها و اصول اسلامی حمله شد.

وی با اشاره به اینکه حجاب نماد دینی است و حکم شرعی دارد، افزود: هرچه ارزش‌های دینی در جامعه کمرنگ شود می‌توان تاثیر آن را در پدیده حجاب دید و در این دوره‌ها نیز شاهد شرایطی بودیم که باورها و اعتقادات مردم تضعیف شده و به سخره گرفته شد.

افشار با بیان اینکه بخش عمده ریشه پدیده بدحجابی به فضای فرهنگی کشور بعد از جنگ برمی‌گردد، گفت: در دوران جنگ شرایط متفاوتی در کشور حاکم بود ولی بعد از پایان آن این نقیصه ایجاد شد.

وی با اشاره به تاثیر حوزه آموزش در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب افزود: فرآیند آموزش از مهدکودک‌ها تا مدارس و دانشگاه‌ها را شامل می‌شود که هر کدام باید آسیب شناسی و بررسی شود.

وی با بیان اینکه مهدکودک‌ها با کودکانی سر و کار دارند که در مرحله شکل‌گیری شخصیت‌شان است، افزود: باید آسیب شناسی شود که چند مهد کودک در کشور با معیار دینی اداره می‌شود. چرا که در این زمینه مشکلات بسیاری داریم و نهاد متولی این حوزه یعنی بهزیستی با آموزش و پرورش در این زمینه اختلافات بسیاری دارند.

افشار تاکید کرد: در واقع بخش مهم و سرنوشت ساز آموزش افراد جامعه از نظر ساختاری بی در و پیکر بوده و افرادی نیز که به عنوان مربی در آنها اشتغال دارند وضعیت مناسبی ندارند.

انتقاد از وضعیت نابسامان مهدکودکها

معاون وزیر کشور ادامه داد: زمانی که از بهزیستی سئوال شد که چرا مسئولیت مهدکودک‌ها با این نهاد است، عنوان کردند که به دلیل این که از قدیم شیرخوارگاه‌های کودکان سرراهی زیر نظر این سازمان بوده مسئولیت مهدکودک‌ها را نیز به بهزیستی داده‌اند که تناسبی با ماموریت این سازمان ندارد و به همین دلیل وضعیت بسیار نامناسبی را از این جهت در کشور شاهدیم که باید در اسرع وقت ساماندهی شود.

به گفته وی مراکز آموزشی غیرانتفاعی به خصوص مراکز آموزشی هنری و موسسه‌های زبان وضعیت نابسامانی به لحاظ عفاف و حجاب دارند که باید در این زمینه آسیب شناسی جدی‌ای انجام شود.

تشدید مفاسد اخلاقی در فضای سایبر

وی با اشاره به اینکه 27 برنامه ملی در حوزه عفاف و حجاب تدوین شده که بخش عمده آن مربوط به حوزه آموزش است، افزود: صدا و سیما باید برای تقویت فرهنگ عمومی تلاش کند. مفاسد اخلاقی در فضای سایبر روز به روز بیشتر شده و اثرگذاری آن در جامعه نیز افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب حرکت‌های ایجابی تاثیرگذاری بیشتری دارد تا برخوردهای مقابله‌ای، افزود: متاسفانه در کشور دستگاه‌های متعددی در حوزه فرهنگ فعالیت می‌کنند ولی این دستگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ نبوده و با هدف مشخص و تقسیم کار پیش نمی‌روند.

برخورد انتظامی نتیجه بخش نیست

افشار تصریح کرد: راه حل آسیب‌های اجتماعی رویکرد فرهنگی در این حوزه است تا برخورد انتظامی، حتی در مورد اعتیاد نیز تجربه ثابت کرد که برخورد مقابله‌ای نتیجه بخش نیست چه برسد به حوزه عفاف و حجاب.

وی ادامه داد: 100 برنامه با تشکلهای قرآنی و موسسه های تبلیغی قطعی شده است چرا که شناسایی، توانمندسازی و هدایت ظرفیتهای مردمی در راستای ارتقای فرهنگ عمومی اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مد و پوشش برای توسعه حجاب افزود: ارایه مدهای جدید و حمایت از طراحان، تولید ژورنال های اسلامی و برگزاری نمایشگاه و عرضه مستقیم در بخش اقتصادی پوشش اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر کشور گفت: رویکرد کلی حجاب بروز و ظهور درون است و لایه عمیق تر عفاف حیاست و هر چه قدر رویکرد ارزشگرایی را در جامعه تقویت کنیم به خودی به خود حجاب اصلاح می شود.
Share/Save/Bookmark
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد